Produkcja kół zębatych

Produkcja kół zębatych

 

Obecnie nie można sobie wyobrazić funkcjonowania przemysłu czy nawet społeczeństwa bez przekładni zębatych. Współczesne przekładnie zębate są bardzo zaawansowane i precyzyjne, jednak konstrukcyjnie nawiązują do rozwiązania, które jest znane ludzkości od kilku tysięcy lat. Wczesne przykłady kół zębatych pochodzą z IV wieku p.n.e. w Chinach (czasy Zhan Guo – dynastia późnego wschodu Zhou), które zostały zachowane w Muzeum Luoyang w prowincji Henan w Chinach.

Historia i rozwój kół zębatych

koła zębateNajwcześniej zachowane koła zębate w Europie znaleziono w mechanizmie Antikythera – przykład bardzo wczesnego i skomplikowanego urządzenia z przekładnią, zaprojektowanego do obliczania pozycji astronomicznych. Jego czas budowy szacuje się obecnie między 150 a 100 p.n.e. Koła zębate pojawiają się w pracach związanych z Bohaterem Aleksandryjskim, w rzymskim Egipcie około 50 r. n.e., ale można je prześledzić w mechanice szkoły aleksandryjskiej w Egipcie Ptolemejskim z III wieku p.n.e. i zostały znacznie rozwinięte przez greckiego erudytę Archimedesa (287–212 p.n.e). Segmentowe koło zębate, które odbiera / przekazuje ruch posuwisto-zwrotny z / do koła zębatego, składające się z sektora kołowego koła zębatego / pierścienia mającego koła zębate na obwodzie, zostało wynalezione przez arabskiego inżyniera Al-Dżazariego w 1206 r. Przekładnia ślimakowa została wynaleziona na subkontynencie indyjskim, do stosowania w bawełnianych wałkach, w XIII-XIV wieku. Mechanizmy różnicowe mogły być używane w niektórych chińskich rydwanach skierowanych na południe, ale pierwsze możliwe do zweryfikowania użycie mechanizmów różnicowych zostało zastosowane przez brytyjskiego twórcę zegarów Josepha Williamsona w 1720 roku. Do produkcji przekładni stosuje się wiele stopów metali nieżelaznych, żeliwa i tworzywa sztuczne. Jednak stale stosuje się najczęściej ze względu na ich wysoki stosunek wytrzymałości do masy i niski koszt. Plastik jest powszechnie stosowany tam, gdzie problemem są koszty lub waga.

Odpowiednio zaprojektowana przekładnia z tworzywa sztucznego może w wielu przypadkach zastąpić stal, ponieważ ma wiele pożądanych właściwości, w tym tolerancję na brud, siatki o niskiej prędkości, zdolność do „dobrego przeskakiwania” oraz możliwość wykonania z materiałów, które nie potrzebują dodatkowego smarowania. Producenci stosują przekładnie z tworzywa sztucznego, aby obniżyć koszty artykułów konsumpcyjnych, w tym kopiarek, optycznych urządzeń magazynujących, sprzętu audio dla konsumentów i drukarek.

Close Menu